Waarom medewerkers soms vakidioten moeten worden

Inhoudelijke vakidioten zijn heel waardevol in een bedrijf. Toch stimuleren we mensen vaak niet te verdiepen in hun vak.  Omhoog groeien is de norm geworden wil je doorgroeien en meer verdienen.  En dat is jammer. Als leidinggevende kun je de komende beoordelingsperiode het
Lees meer

Van kraslot naar het echte beoordelingsgesprek

De beoordeling komt er weer aan: hoe ga je nu van kraslot naar het echte beoordelingsgesprek? Want zeg eens eerlijk: heb jij de beoordelingslijstjes voor je medewerkers al gekregen? En heb je de vakjes met competenties al ingekleurd? Gun jij je beste mensen een andere rol in het
Lees meer

Duurzame inzetbaarheid levert meteen geld op

Jonge mensen helpen inzien dat ze door moeten groeien, leidt bij leidinggevenden vaak tot een spagaat. ‘Het gaat goed zo. Waarom zou ik hem verplicht opleiden? Als ik hem nu wakker schud, dan ben ik hem zeker binnen twee jaar kwijt. Maar stilstand betekend feitelijk achteruitgang
Lees meer

Een 9+ dienst vraagt lef bij verwachtingsmanagement

Klanten en bedrijven zijn gebaat bij medewerkers die duidelijk de grenzen aangeven van wat er mogelijk is. En niet bij medewerkers die op elke vraag ‘we gaan het regelen’ zeggen, of een situatie niet aankaarten, omdat ze de confrontatie met de klant niet aan durven gaan. Lef om
Lees meer

Medewerkers veranderen niet voor hun baas

We bepalen te veel vanuit een functieprofiel welke competenties gewenst zijn bij een medewerker. En richten daar de trainingen op in. Medewerkers veranderen alleen niet voor hun baas. En zeker niet als het om competenties gaat die mensen niet van nature in zich hebben. Zet je als
Lees meer

De klant te veel pleasen veroorzaakt klachten

Als een medewerker eenmalig een gunst verleent door iets extra’s te doen voor een klant, dan kan dat een 9+ ervaring voor de klant opleveren. De klant is verrast met de service. De medewerker is blij dat hij van dienst kan zijn. Iedereen is tevreden. Bij mijn duurzame
Lees meer

Kun je wel een 9+ ervaring geven als je van ‘je kaart’ af bent?

Voor een 9+ ervaring voor de klant is het noodzakelijk dat medewerkers zich bewust zijn van hun goede competenties en deze laten zien. Maar kun je als je van ‘je kaart’ af bent, je bent bijvoorbeeld boos omdat je manager iets heeft gedaan waar je het niet mee eens bent of je bent
Lees meer

Duurzame inzetbaarheid: er valt meer onder dan je denkt!

Als je goed bezig wilt zijn als bedrijf, dan investeer je in duurzame inzetbaarheid van je medewerkers. Maar vaak hoor ik ook als ik met klanten spreek: ‘Eerst moet ik het team op sterkte krijgen en met Lean aan de slag, daarna komt duurzame inzetbaarheid wel een keer aan de
Lees meer

Gesubsidieerd knoppen aanzetten bij medewerkers

Mensen veranderen niet voor een bedrijf. Een dertiger niet, een veertiger niet, een zestiger ook niet. Hoe krijg je dan toch die knop aan bij medewerkers zodat trajecten voor duurzame inzetbaarheid gaan werken? We willen graag dat medewerkers tot na hun pensioen fit en inzetbaar
Lees meer