Maar wat heb ik eraan?

Veel medewerkers denken bij duurzame inzetbaarheid: ‘Leuk idee voor de werkgever, maar wat heb ik eraan?’ Het is een ver van hun bed show, ook al hebben ze er direct mee te maken omdat ze bijvoorbeeld hun functie niet tot hun pensioen uit kunnen oefenen omdat het lichamelijk te
Lees meer

Ik ben van de praktijk

Duurzame inzetbaarheid en een leven lang leren wordt meestal gekoppeld aan theoretisch leren met als uitkomst een carrièreswitch naar een kantoorbaan. Als medewerkers over zichzelf zeggen: ‘Ik kan toch niet gaan studeren, ik ben van de praktijk’, dan ontzeggen ze zichzelf
Lees meer

Toolboxmeeting, niet een moetje, maar een kans

Comments are off
Als VCA-gecertificeerd bedrijf ben je verplicht een toolboxmeeting – een periodiek werkoverleg – te organiseren waarin met medewerkers en freelancers afspraken over veiligheid gemaakt worden. Veel bedrijven zien dat als tijdsverspilling. Hoe zorg je ervoor dat een
Lees meer

Is het natuurlijk gedrag of een aangeleerd trucje?

Competenties die je ‘aangeleerd’ hebt, maar waar je van nature geen aanleg voor hebt, kosten veel energie. Als je moe bent en je het gevoel hebt niet verder te komen in je werk, dan kan het zo zijn dat je werkt vanuit competenties die niet bij je passen. Je hebt ergens in het
Lees meer

Waarom medewerkers soms vakidioten moeten worden

Inhoudelijke vakidioten zijn heel waardevol in een bedrijf. Toch stimuleren we mensen vaak niet te verdiepen in hun vak.  Omhoog groeien is de norm geworden wil je doorgroeien en meer verdienen.  En dat is jammer. Als leidinggevende kun je de komende beoordelingsperiode het
Lees meer

Van kraslot naar het echte beoordelingsgesprek

De beoordeling komt er weer aan: hoe ga je nu van kraslot naar het echte beoordelingsgesprek? Want zeg eens eerlijk: heb jij de beoordelingslijstjes voor je medewerkers al gekregen? En heb je de vakjes met competenties al ingekleurd? Gun jij je beste mensen een andere rol in het
Lees meer

Duurzame inzetbaarheid levert meteen geld op

Jonge mensen helpen inzien dat ze door moeten groeien, leidt bij leidinggevenden vaak tot een spagaat. ‘Het gaat goed zo. Waarom zou ik hem verplicht opleiden? Als ik hem nu wakker schud, dan ben ik hem zeker binnen twee jaar kwijt. Maar stilstand betekend feitelijk achteruitgang
Lees meer

Een 9+ dienst vraagt lef bij verwachtingsmanagement

Klanten en bedrijven zijn gebaat bij medewerkers die duidelijk de grenzen aangeven van wat er mogelijk is. En niet bij medewerkers die op elke vraag ‘we gaan het regelen’ zeggen, of een situatie niet aankaarten, omdat ze de confrontatie met de klant niet aan durven gaan. Lef om
Lees meer

Medewerkers veranderen niet voor hun baas

We bepalen te veel vanuit een functieprofiel welke competenties gewenst zijn bij een medewerker. En richten daar de trainingen op in. Medewerkers veranderen alleen niet voor hun baas. En zeker niet als het om competenties gaat die mensen niet van nature in zich hebben. Zet je als
Lees meer